Paar dagen Berlijn

Het moet ondertussen geen verassing zijn, dat ik gek ben op Berlijn. Het moment dat ik hoorde wanneer mijn leerlingen herfstvakantie zouden hebben, heb ik dus ook direct treinkaartjes besteld. Op dat moment er niet bij nagedacht, dat ik studeer in Zwolle en zij andere vakanties hebben, op dit moment zou ik dus ook eigenlijk college hebben. Hoera voor geen aanwezigheidsplicht zullen we maar zeggen.

Zondagmiddag ben ik in Berlijn aangekomen en hebben Maike (een vriendin die ik tijdens mijn stage heb leren kennen) en haar vriend Lennart mij opgehaald. Eerst naar hun woning op de grens van de gebieden Wedding/Reinickendorf. Ze hebben een ontzettend leuk appartementje, niet te ver van de super fijne U8, waarmee ik zo’n beetje overal kan komen waar ik wil. Van daaruit zijn we naar een park gegaan, waar op dat moment verschillende Aziatische eettentjes waren. En dan niet zoals je zou verwachten, maar gewoon op wegwerp barbecues, dekens en kratten. Daar de rest van de middag heerlijk gezeten en gegeten. Het park heet officieel “Preußen Park”, maar heeft de bijnaam Thai Park gekregen (zoek het op op google, echt heel leuk mocht je eens in Berlijn zijn). ’s Avonds een filmpje gekeken met mijn favoriete bier (Berliner Weisse mit Schuss) en heel veel bijgekletst.

Maandag eerst een beetje Berlin Mitte bekeken, gezien ik nog steeds verliefd ben op de Berliner Dom. Daarna met z’n drieën naar Potsdam (waar ik nog niet eerder geweest was), voor de verjaardag van Maikes zus. Een erg gezellige middag met haar familie, en die afgesloten met heerlijk eten aan een mooie rivier. Van daaruit zijn we ’s avonds door Potsdam gewandeld en hebben ook Schloss Sanssousi bekeken, wel in het donker, zonder al te veel verlichting. Toen we het park uit wilden gaan, waren de hekken dicht en moesten we over een muur klimmen. Ook weer een belevenis.

Dinsdag was vooral winkelen, winkelen, winkelen. Eerst naar de Arabische markt Am Maybachufer (ik kom ook altijd bij precies dezelfde dingen), daarna Markthalle Neun. Vervolgens met de bus tot Checkpoint Charlie om daarna een heel stuk te lopen richting Alexanderplatz. We hadden namelijk bij een restaurant daar met Lennart afgesproken en gingen na het eten naar de bioscoop (Kingsman, golden circle. Aanrader!)

Woensdag ben ik alleen op pad gegaan. Eerst weer even rondstruinen door Berlijn, puur en alleen omdat het kan. Daarna geluncht met mijn oude stagebegeleidster, wat ontzettend leuk was. Ik had haar twee jaar niet gezien, maar het voelde als gisteren. Heerlijk gegeten en super leuke gesprekken gehad. Daarna koffie en langzaam richting huis. Door een foute berekening dacht ik dat het niet zo ver lopen zou zijn, dat viel even vies tegen. Maar als ik al de benen uit mijn lijf loop, dan het liefst in Berlijn. Lennart had gekookt en samen hebben we Guardians of the Galaxy 2 gekeken. Ook al een erg gave film! Genoten van een laatste Berliner Weisse en nog even gekletst.

Vandaag gaat Maike werken (ze zit nu nog naast me), maar eerst wandelen we nog even. Ga ik nog heel even naar de Berliner Dom en dan richting huis.
Al met al, een paar heerlijke dagen waarin ik volop genoten en bijgetankt heb.