Recensie: Een man die Ove heet

(voor deze recensie heb ik zelf het Duitstalige boek gelezen).
Titel: Een man die Ove heet (Ein Mann namens Ove)
Auteur: Fredrik Backman
Verschenen: 2012, in Nederland september 2013
Pagina’s: 320
Prijs: €12.50 (bol.com)

Ove is 59 jarige man die al zijn hele leven een Saab rijdt. Volgens Ove blijf je namelijk trouw aan een merk. Ove staat bekend als mopperkont maar is niet bepaald bitter. Wel ziet hij de mooie kanten van het leven niet meer, nu dat zijn geliefde Sonja is overleden ziet ook hij het nut niet meer in van het leven. Zijn hele leven stond in het teken van werken, gerechtvaardigdheid en zijn Sonja. Nu dat hij zijn baan is kwijtgeraakt is het klaar. Maar sterven blijkt nog niet zo makkelijk, helemaal niet wanneer zijn nieuwe overburen de brievenbus kapot rijden en er een mooie vriendschap ontstaat.

(Vertaald vanuit het Duits, door mij).
” ‘Trap de koppeling in en geef meer gas’ zei Ove.
‘Dat doe ik toch!’ antwoorde zij.
‘Dat doe je helemaal niet.’
‘Dat doe ik wel.’
‘Nu ben jij degene die schreeuwt.’
‘IK SCHREEUW VERDOMME HELEMAAL NIET!’, schreeuwt ze terug”.
Ove wordt bijna door zijn nieuwe buurvrouw, Parvaneh, gedwongen om haar te helpen. Zelf is ze hoog zwanger en haar man is een lummel (volgens Ove), die niks kan. Doordat de man zijn arm gebroken heeft, moet Ove mee naar het ziekenhuis, omdat Parvaneh niet kan rijden. Hierdoor besluit Ove haar rijles te geven. Ook begint hij met het helpen in de buurt, het maken van een fiets voor de buurjongen, de radiator voor een buurman, hij biedt onderdak aan een straatkat en een jongen omdat deze door zijn vader uit het huis gegooid is. Maar Ove zou Ove niet zijn als hij niet overal een mening over zou hebben. Niet altijd beleefd, wel goudeerlijk. En tot zijn spijt moet hij Sonja zeggen, dat hij nog niet naar de hemel kan komen. Ze hebben ‘m hier op aarde veel te hard nodig.

Ik heb genoten van dit boek. Je leert Ove kennen in zijn tienerjaren, maar de hoofdstukken wisselen zich af. Het ene hoofdstuk in de verleden tijd waarin je leert waarom Ove zo is, zoals hij is. Het andere hoofdstuk in de tegenwoordige tijd, waarin hij moeite heeft met het leven, maar toch hulp blijft bieden. Waarin hij moet leren verder te gaan zonder Sonja. Ik heb gelachen en gehuild om dit boek. De man is zo eenzaam maar heeft het zelf nog niet door. Toch komt hij in de meest komische situaties terecht. De film moet een enorme aanrader zijn, die zal ik dus nog gaan kijken.